Aikaansaannoksemme ja saavutuksemme eivät ole yhden ihmisen projekti vaan monet ovat taistelleet rinnalla.
Sigvald Rist, CEO Insula Norja & Hvitfisk

Sjømatbedriftenen (Norjan kalanjalostustoimialan neuvosto/Norwegian Seafood Association) kunniapalkinto jaettiin tällä viikolla Sigvald Ristille, CEO Insula Norja ja Hvitfisk.

Sjømatbedriftene on norjalainen noin 200 kalanjalostusalan yrityksen toimialajärjestö. Sjømatbedriftenen kunniapalkinto myönnetään henkilöille tai yrityksille, jotka ovat useiden vuosien ajan edistäneet Norjan kalanjalostusteollisuutta erityisillä ponnisteluilla, osoittaneet johtajuutta ja uraauurtavia tekoja, jotka ovat kehittäneet toimialaa positiivisella ja innovatiivisella tavalla.

- On suuri ilo ja kunnia ojentaa tämän vuoden Sjømatbedriftenen kunniapalkinto Sigvald Ristille, sanoi Sjømatbedriftenen toimitusjohtaja Robert Eriksson ja vieraat salissa antoivat pitkät ja ansaitut suosionosoitukset.

Sigvald Rist tuli vastaanottamaan palkintoa nöyränä ja hän korosti jakavansa palkinnon kollegoidensa kanssa.

- Tämä on kunnia ja palkinto, jonka jaan monien hyvien Lofotproduktin ja Insulan kollegoiden kanssa. Aikaansaannoksemme ja saavutuksemme eivät ole yhden ihmisen projekti vaan monet ovat taistelleet rinnalla, sanoi Sigvald Rist kiitospuheessaan.

Tuomariston perustelut tämän vuoden kunniamaininnalle:Tämän vuoden palkinnon voittaja on lähes kolmen vuosikymmenen ajan osoittanut valtavaa sitoutumista kalanjalostusalan teollisuuteen. Kyseinen henkilö on monella tapaa ollut edelläkävijä ja ehkä merkittävin brändinrakentaja Norjan kalanjalostusteollisuudessa.

Hän on osoittanut rohkeutta ja viisautta siinä vaiheessa, kun hyvin harvat kala- ja äyriäisyritykset näkivät markkinoinnin ja brändäyksen merkityksellisenä ja hyödyllisenä. Häntä on aina kiinnostanut laatu ja hän on osannut käyttää sitä brändin rakentamisessa. Hän on johtanut ja johtaa edelleen yritystä, jonka brändi on symboli myös Norjan rajojen ulkopuolella.

Hän on hyödyntänyt korkealaatuisia rannikon raaka-aineita ja ollut erittäin aktiivisesti kasvattamassa merenelävien kulutusta Norjassa. 

Tuotemerkki on Lofoten. Hän oli vuonna 1994 mukana Lofoten-tuotteiden lanseerauksessa. Vuonna 2015 hän oli perustamassa Insulaa, josta on tullut yksi suurimmista pohjoismaisista konserniyrityksistä. Insulalla on 1100 työntekijää ja yrityksiä Norjassa, Ruotsissa, Tanskassa, Suomessa ja Islannissa.