Norjalaisilla on pitkä kalastusperinne makrilliin ja he käyttävät sitä ruokavaliossaan monipuolisesti valmistaen. Makrillia voi maustaa monilla tavoin ja kalan koko, pyyntiaika ja -paikka vaikuttavat laatuun. 

- Laatu ja innovaatiot ovat meille tärkeitä ja Lofoten on ollut merellisten tuotteiden edelläkävijä. Olemme viimeisen vuoden aikana tehneet useita testauksia makrillin, erilaisten tomaattien ja mausteiden yhdistelmistä ennen kuin olimme tyytyväisiä tuotteiden laatuun ja makuun, sanoo Øystein Rist, Lofoten toimitusjohtaja.

Myyntitavoitteena 3 miljoonaa säilykerasiaa

Nykyisin norjalaisissa päivittäistavarakaupoissa myydään 50 miljoonaa tölkkiä makrillia tomaattikastikkeessa. Lofotenin tavoitteena on myydä 3 miljoonaa tölkkiä ensimmäisenä vuonna.

-Se on kunnianhimoinen tavoite, mutta uskomme, että pääsemme siihen. Pääosassa ovat norjalaiset raaka-aineet ja tuotanto sekä tietysti maku. Kuluttajatestien tulosten perusteella meillä on varmuus ja luottamus hyvään makuun. Kyse on kuitenkin hyvin vakiintuneen ostoskäyttäytymisen tuotteesta, joten meille on tärkeää, että ihmiset todella rikkovat vanhoja tapoja ja hyödyntävät mahdollisuuden kokeilla uusia tuotteita, Rist sanoo.

Lanseerauksen tueksi on myymälä- ja medianäkyvyyttä.

Uudet tuotteet ovat:

Makrillifilee tomaattikastikkeessa 170 gramman ja 110 gramman rasiassa

Makrell i tomat

Makrellifileetä ja savustettua merilevää 110 gramman rasiassa

Makrell i tomat med tang fra Lofoten

Makrillifilee mausteisessa tomaattikastikkeessa 110 gramman rasiassa

Makrell i tomat i spicy tomat

Faktaa

Tuotteet valmistetaan Gjerdsvikassa Ålesundin edustalta pyydetystä norjalaisesta makrillista. Makrillin pyyntiaika on syksyllä ja talvella ja silloin laatu on parhaimmillaan ja Omega-3-pitoisuus korkeimmillaan. Tomaatit ovat Portugalista ja niille tehdään erittäin lempeä lämpökäsittely, jossa tomaattien väri, täyteläisyys ja makeus säilyvät.