Fiskeriet on nyt lanseerattu ruotsalaisessa päivittäistavarakaupassa kategoriabrändinä - upouusi tuotemerkki kalatuotteissa. Yritys lanseerauksen taustalla on Fiskeriet Sverige AB, joka kuuluu norjalaiseen kalatoimialan konserniin Insulaan.

Insula on rakennettu alle neljässä vuodessa Pohjoismaiden laajimmaksi merenelävien toimittajaksi ostamalla sekä kalateollisuuden tuotantolaitoksia, tukkuliikkeitä että tuotemerkkejä Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Suomessa.
 
- Tiedämme, että merenelävät ovat terveyden ja ympäristön kannalta ylivoimainen eläinproteiini ja että tuotteissa yhdistyy oikealla tapaa useat megatrendit, sanoo Insulan Ruotsin toimintojen toimitusjohtaja Benjamin Ajo.

- Lihateollisuus on useiden vuosien ajan monipuolistanut tuotteitaan ja kalatuoteryhmässä on ollut melko hiljaista. Tässä on kiehtova ja iso potentiaali, jossa haluamme olla mukana, kehittää sekä näyttää innovaatioita ja laajuutta. Uudella Fiskeriet-brändillä haluamme olla selkeä edelläkävijä päivittäistavarakaupan markkinoilla.
 
Kun kävi ilmi, että ruotsalaiset syövät enemmän makeisia kuin kalaa, Fiskeriet on tutkinut ruotsalaisen kuluttajan asennetta kalaan ja mereneläviin ymmärtääkseen paremmin, mitä asian parantamiseksi voidaan tehdä tuotemerkin ja tuotteen näkökulmasta.

- Nykyaikaistamiselle on ollut selvästi tarvetta - kalat ja äyriäiset eivät ole pysyneet kuluttajien kehityksen ja kiinnostuksen kohteena ruoanlaitossa, sanoo Fiskerietin markkinointipäällikkö Karolina Nygren.

- Lisäksi monet ajattelevat, että kalan valmistaminen on vaikeaa ja jopa mahdotonta. Olemme miettineet tuotekehityksessä ja viestinnässä, kuinka autamme kuluttajia löytämään ja kiinnostumaan enemmän merellisistä herkuista. Tavoitteena on lisätä kaksinkertaiseksi ruotsalaisten kalankulutusta, joka on vähintään 2 kertaa viikossa!
 
Osana uudistusta Jörgen Bergqvist, joka aikaisemmin on ollut mm. Delicaton ja LEGOn toimitusjohtajana, on nimitetty Fiskeriet Sverige AB:n toimitusjohtajaksi.

- Luotamme siihen, että Jörgen tulee merkittävästi vaikuttamaan Fiskerietin menestykseen. Hänellä on laajaa kokemusta yrityksistä, joissa on viety eteenpäin brändin asemaa, muutosta yleensä sekä kulutustavaroiden ja erityisesti elintarvikkeiden tuoteryhmästrategiaa, Benjamin Ajo sanoo.
 
- Fiskerietin panostus on ehdottomasti oikeaan aikaan ja jännittävä ja innostava tehtävä. Tämä tarkoittaa, että toimintamallia ja käyttäytymistä muutetaan konservatiivisella toimialalla ja samanaikaisesti rakennetaan ja edistetään yhdessä kaupan kanssa pirstaloitunutta tuoteryhmää. Muutoksen ytimessä on luoda paremmat olosuhteet, jotta kuluttajat voivat syödä hyvää ja terveellistä ruokaa, sanoo Fiskeriet Sverige AB: n tuleva toimitusjohtaja Jörgen Bergqvist.

- Puhutaan, että syödään vähemmän lihaa ja enemmän kasviksia – näissä keskusteluissa meri ei ole vielä saanut mahdollisuutta olla mukana, mutta siellä näen suuren potentiaalin. Näen, että Fikseriet tulee olemaan merkittävässä roolissa pyrkiessään kunnianhimoisesti olemaan edelläkävijä tuoteryhmässä ja johtaessaan muutostyötä.
 
Lue lisää Fiskeriet.se.